KjøttdeigDet er «relativt» dyrt å spise sunt magert kjøtt, så som kylling, karbonade deig og biff. Det er nå slik at skal man ha et kosthold som er høyverdig på protein (og dette trenger de fleste!), så drar det som nevnt noe ekstra av mat budsjettet.

Her kommer noen tips, som gjør at du faktisk kan bruke alminnelig kjøttdeig istedenfor karbonadedeig, når du lager deg hamburgere eller annet.

Med en enkel metode kan du gjøre kjøttdeig like mager og kalorivennlig som karbonadedeigen. I 100g kjøttdeig er det mellom 14-17g fett og 17-18g protein. Dette kan oppgis som at kjøttdeig inneholder «maks 17% fett» men regner man dette om i energiprosent blir tallet et helt annet i og med at fett gir 9kcal per gram mens protein bare gir 4kcal. Av de ca 220kcal i 100g kjøttdeig utgjør fettet 70% av energien!

Karbonadedeig har kun ca 100g kcal per 100g (altså halvparten så mye), 18-20g protein og 4-5g fett – som her kun utgjør 30% av energien.

Kjøttdeig er relativt billig mat. Du kan allikevel bruke kjøttdeig og spare masse unødige kalorier hvis du tilbereder maten riktig!

En studie ved Iowa University brukte kjøttdeig med henholdsvis 10%, 20% og 30% fett og tilberedte maten på tre måter:

1. Formet som en hamburger eller kjøttkake og stekt på panne. Plasseres så på tørkepapir i 30 sekunder
2. Kvernet opp og stekt på panne. Plasseres på tørkepapir i 30 sekunder.
3. Kvernet opp brunes i noen minutter til væske og fett siver ut av kjøttet, tømmes i et dørslag eller sil og skylles under rennende varmt vann ved ca 60 graders varme i et par minutter, plasseres på tørkepapir i 30 sekunder, og stekes så ferdig

Med 1 og 2 ble fettinnholdet halvert (!) og med metode 3 ble fettinnholdet redusert med 75%!

Resultatene for 20% kjøttdeigen ble altså 11g fett med metode 1, 9g med metode 2 og kun 4g med metode 3 – altså det samme som karbonadedeig!

Vi kan altså anta at norsk kjøttdeig med dette kan reduseres til maks 4g fett per 100g ved å bruke metoden med å kverne opp, skylle under varmt vann i dørslag og legge på tørkepapir.

Næringsanalyse viste at dette ikke påvirket innholdet av hverken protein, jern, sink eller vitamin B-12.

Vær oppmerksom på at kjøttdeig kan inneholde ekstra tilsetninger – spesielt vann og salt, så les på etiketten og se hvor mye kjøtt som er i produktet. 100g kan fort være bare 85-90g kjøtt.

Referanse: Buege, D. 1993. Reducing fat in ground beef. Wisconsin Meat Facts and Analysis. ME 93-1.
Love, J.A. and K.J. Prusa. 1992. Nutrient composition and sensory attributes of cooked ground
beef: Effect of fat content, cooking method, and water rinsing. J Am Diet Assoc 92:1367-1371.